Andi Schoon

Andi_web

Andi Schoon ist Forschungsdozent im IPTK und verantwortlich für das Forschungsfeld Auditive Kulturen. An der HKB leitet er (gemeinsam mit Thomas Strässle) das Y Institut mit dem Masterstudiengang Contemporary Arts Practice. Er ist Mitglied des Lenkungsausschusses des Doktoratsprogramms Studies in the Arts (SINTA).

PUBLICATIONS

Peer-reviewed articles

“Sonification in Music” (with Florian Dombois), in: Timeless Sound. ICAD-Proceedings, Kopenhagen 2009, pp. 76-78. https://www.icad.org/Proceedings/2009/SchoonDombois2009.pdf

Monographs

Postcolonial Repercussions (ed. with Johannes Salim Ismaiel-Wendt), transcript, Bielefeld 2021 (forthcoming).

Die schwache Stimme (novel), Textem, Hamburg 2018. http://www.textem.de/2880.html

sujet imaginaire. Ein Figurenentwurf (essay). Berlin: Matthes und Seitz, 2014. https://www.matthes-seitz-berlin.de/buch/sujet-imaginaire-ebook.html

Das geschulte Ohr. Eine Kulturgeschichte der Sonifikation (ed. with Axel Volmar), transcript, Bielefeld: 2012. https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-2049-8/das-geschulte-ohr/

Die Ordnung der Klänge. Das Wechselspiel der Künste vom Bauhaus zum Black Mountain College (dissertation), transcript, Bielefeld: 2006. https://www.transcript-verlag.de/978-3-89942-450-8/die-ordnung-der-klaenge/

Contributions to books

Introduction, in: Postcolonial Repercussions, transcript, Bielefeld 2021 (forthcoming).

Tangier 1999, in: Postcolonial Repercussions, transcript, Bielefeld 2021 (forthcoming).

The Workplace, in: Anthropology of Sound, Bloomsbury 2020, pp. 241-255. https://www.bloomsbury.com/uk/the-bloomsbury-handbook-of-the-anthropology-of-sound-9781501335426/

Rassismus, in: Morat, Daniel et al. (Hg.): Handbuch Sound, Metzler Verlag, Stuttgart 2018, pp. 410-413. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-476-05421-0_77

Von Häutungen und zweiten Körpern. Und über Erotik, in: Raphael Sbrzesny: Service Continu 7/7, Spector Books, Leipzig 2017, pp. 165-172. https://spectorbooks.com/de/service-continu-7-7

L’école pluridisciplinaire, in: Tibloux, Emmanuel et al.: Demain l’ecole d’art, ANdEA, Paris 2016, pp. 226-235.

Dag Nasty/ Gorilla Biscuits, in: Engelmann, Jonas (Hg.): Damaged Goods. 150 Einträge in die Punk-Geschichte, Ventil Verlag, Mainz 2016, pp. 198 f. und 228 f.

The Ideal of an Alternative School. Black Mountain College between Educational Reform and Repression, in: Blume, Eugen et al. (Hg.): Black Mountain. An Interdisciplinary Experiment 1933-1957. Ausstellungskatalog Museum Hamburger Bahnhof Berlin, Spector Books, Leipzig 2015, pp. 410-419. https://spectorbooks.com/de/black-mountain-en

“Informierte Klänge und geschulte Ohren. Zum Sinn einer Kulturgeschichte der Sonifikation” (with Axel Volmar), in: Das geschulte Ohr. Eine Kulturgeschichte der Sonifikation (ed. Andi Schoon, Axel Volmar). Bielefeld: 2012, pp. 9-26.

“Unmerkliche Eindringlinge. Versuch über akustische Kontrolle”, in: Das geschulte Ohr. Eine Kulturgeschichte der Sonifikation (ed. Andi Schoon, Axel Volmar). Bielefeld: 2012, pp. 289-300.

Other relevant publications

To train not only for, but also against something! A plea to think politically about the interdisciplinary art academy, in: bauhaus imaginista 2019. http://www.bauhaus-imaginista.org/articles/5956/to-train-not-only-for-but-also-against-something

“Geräusch als Spektakel. Zu den polymedialen Kompositionen von Marios Joannou Elia”. Neue Zeitschrift für Musik, 1/2014.

“Hörsituationen. Aspekte einer auditiven Kultur”, in: Hörbare Umwelten (ed. Ingrid Allwardt). Berlin: 2012, pp. 24-27.

“‘You may think it’s the Sound of Nature’. Background music in the past and present”, in: There is… Reflections from a damaged Life?(ed. Christian Malycha). Bielefeld: 2012, no page numbers.

“Datenkörper aushorchen. Blicke in die Vergangenheit eines zukunftsgewandten Diskurses”, in: kunsttexte.de/Auditive PerspektivenNo. 2, 2011. https://edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/7508/schoon.pdf

“Wer bewohnt Arkadien? Zur Zielgruppe utopischer Architekturen”, in: Opak Nr. 4, Berlin, 2/2010, pp. 60-63.

“The Order of Sound”, in: CyberArts Compendium 2009. Ostfildern: Hatje Cantz, 2009, pp. 254-257.

Education

2005 Ph.D., University of Hamburg

2001 M.A. in Musicology, German Literature and Sociology, University of Hamburg

Professional experience

since 2014 Boardmember Graduate School Studies in the Arts (until 2019 Graduate School of the Arts), Walter Benjamin Kolleg, University of Bern

since 2012 Head of Y Institute, Bern University of the Arts

since 2009 Professor of Cultural and Media Studies, Bern University of the Arts

since 2007 Head of research field “Auditory Cultures” (formerly „Sonification”), Bern University of the Arts

2007-2012 Postdoc, Y Institute, Bern University of the Arts

2005-2006 Lecturer in Musicology, University of Hamburg

Approved projects

Main applicant research project „Listen, that’s us! – A sound ethnography on the local reception of the Paul Bowles collection of Moroccan traditional music“, funded by the Swiss National Science Foundation, 267’000 SFr (2016-2020)

Co-applicant research project in collaboration with the University of Bern „Offene Manipulation. Figurentheater als Movens spartenübergreifender Theater-, Tanz-, und Musiktheaterforschung“, funded by the Swiss National Science Foundation (2016-2020)

Co-applicant workshop (Y-Think Tank) „New Materiality & Beyond“, Tongji University Shanghai, funded by the Scherbarth-Stiftung Bern (2015)

Main applicant research project „Zur Kulturgeschichte der Sonifikation“, funded by the Bern University of Applied Sciences (2010-2011)

Supervision of dissertations Studies in the Arts//Graduate School of the Arts Bern

-Gilles Aubry: Soundscapes of cultural preservation. An artistic hearing exploration of the Paul Bowles Collection of Moroccan traditional music (2016-20).

-Angela Bürger: Offene Manipulation. Figurentheater als Movens spartenübergreifender Theater-, Tanz- und Musiktheaterforschung (2016-20).

-Dorothee Baumann: Es kommt die neue Fotografin. A Critical Reflection About the Camera (2017-21).

-Mahroo Movahedi: Sensory Ethnography of the Zayanderood-River in Isfahan, Iran (2017-21).

TEACHING

Bern University of the Arts

Weekly seminars, workshops and lectures since 2009

University of Bern, Graduate School of the Arts

HS 2016: Mediale Anthropologie: Fiktion/Dokumentation (Workshop w/ Michaela Schäuble)

HS 2014: Theorien der Interdisziplinarität (Workshop w/ Stefan Humbel)

University of Copenhagen, Department of Arts and Cultural Studies

FS 2016: Sound as Popular Culture (Lecture w/ Holger Schulze)

Tongji University Shanghai, College for Design and Innovation

FS 2014: Practising in the Arts (Workshop w/ Thomas Strässle)

FS 2013: Enhancing Transdisciplinarity in Institutional Frameworks (Workshop w/ Th. Strässle)

University of Hamburg, Institute for Musicology

FS 2006: Musik und Architektur (proseminar)

HS 2005/06: Sound/Art. Verbindungslinien zwischen Musik und bildender Kunst (proseminar)

EXPERT ACTIVITY

Reviewer for the Austrian Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung (FWF).

Reviewer for the Journal for Artistic Research (JAR).

Reviewer for the Sound and Music Computing Conference (SMC).

Reviewer for the International Conference on Auditory Display (ICAD).

Reviewer for Agentur für Qualitätssicherung und Akkreditierung Austria (AQ Austria): Peer Review der Abteilung TransArts an der Universität für angewandte Kunst Wien 2017

Reviewer for syn – Magazin für Theater- Kultur- und Medienwissenschaft der Universität Wien

Reviewer for MusiQueE – Music Quality Enhancement Brussels: Peer Review der University of the Arts Helsiniki (Uniarts) 2019

Reviewer diploma class MA Transdisciplinarity in the Arts, Zurich University of the Arts, June 2014 und June 2020.

Member SwissGerman PEN-Center

Member European Sound Studies Association (ESSA)

Grants

Erasmus-Scholarship University of Copenhagen, seminar on „Sound as Popular Culture“ (spring 2016)

Winner Media.Art.Research-Awards by the Ars Electronica in Linz: „Anerkennung des Beitrags zum Wissensfeld“ for the dissertation „Die Ordnung der Klänge“ (2009)

Travel grant DAAD for a research trip to the USA (spring 2003)

Scholarship by the Landesstiftung Hamburg (2002-2004)

 
   

 


Organisationseinheit: Y Institut / Forschung
Funktion: Leitung Y Institut / Verantwortung Forschungsfeld Auditive Kulturen
Telefon: +41 31 848 38 61
Email: andi.schoon@hkb.bfh.ch

Ein Kommentar

  1. Pingback: Listen, that’s us! | HKB Intermedialität

Die Kommentarfunktion ist geschlossen.

%d Bloggern gefällt das: