Johanna Paschen

Johanna Paschen (she/her) ist seit Februar 2023 Doktorandin am EcoArtLab und forscht an der Schnittstelle von Nachhaltigkeit, Kunst und Transdisziplinarität. Sie ist am Geographischen Institut der Universität Bern und an der Hochschule der Künste Bern (HKB) tätig. Mit einem akademischen Hintergrund in Humanökologie – Kultur, Macht und Nachhaltigkeit an der Universität Lund sowie in Liberal Arts and Sciences an der Universität Groningen liegt ihr Schwerpunkt auf inter- und transdisziplinärer Forschung. Darüber hinaus hat sie mit verschiedenen NGO’s wie Noah – Friends of the Earth Denmark und der Wilderness Foundation UK im Bereich der Bildung für Nachhaltigkeit auf lokaler und europäischer Ebene zusammengearbeitet. Da sie ein starkes Interesse an Projekten hat, die künstlerische Forschung und die Zusammenarbeit zwischen Kunst und Wissenschaft beinhalten, um über disziplinäre Perspektiven hinauszugehen, hat sie sich vor allem mit interdisziplinärer und partizipatorischer Forschung zu Themen wie soziale und ökologische Gerechtigkeit, städtische Räume und Behinderung, grüne Bildung und Verbundenheit durch Kunst beschäftigt.

Johanna Paschen (she/her) is since February 2023 a PhD student researching on the intersection of sustainability, art, and transdicisplinarity at the EcoArtLab. She is based at the Institute of Geography at the University of Bern and the Bern Academy of the Arts (HKB). Having an academic background in human ecology – culture, power, and sustainability from Lund University as well as Liberal Arts and Sciences from University of Groningen, her focus is on interdisciplinary and transdisciplinary research. Furthermore, she has been working with different NGO’s such as Noah – Friends of the Earth Denmark and the Wilderness Foundation UK in the area of education for sustainability on a local and European level. Having a strong interest in projects involving artistic research and collaborating between the arts and sciences to go beyond disciplinary perspectives, she has been mostly engaged with interdisciplinary and participatory research concerning topics such as social and environmental justice, urban spaces and disability, green education, and connectedness through art.